Accor opent 3.000ste hotel in Europa

De hotelgroep groeit en voegt wereldwijd 350.000 kamers toe

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle segment.

Een nieuw iconisch merk strijkt neer in Europa

Accor kondigt de komst aan van twee Mondrian hotels in Frankrijk. Ten eerste zal het Cannes Grand Hotel aan de La Croisette naar verwachting openen in 2021. Het luxe designhotel telt 75 kamers verdeelt over 11 etages. Daarnaast is het voorzien van een privéstrand en heeft het een restaurant en bar met uitzicht over de tuin van maar liefst 4.000m². Een tweede hotel wordt geopend in Bordeaux in een authentiek pand uit de 19e eeuw. Dit hotel bestaat uit 97 ruime kamers van tussen de 25m² en 50m², heeft een restaurant, bar en spa en is voorzien van een groot buitenterras. Het hotel opent naar verwachting feestelijk haar deuren in de lente van 2020.

Mondrian staat voor een manier van reizen. Met het revolutionaire design en ​ bijzondere indeling is het een bestemming die men zeker een keer moet aandoen, of het nu gaat om reizigers of iemand uit de buurt. Een Mondrian hotel is altijd gevestigd in de meest innemende culturele plekken ter wereld en brengt innovatie en creativiteit. De hotels bieden gasten een stijlvolle ambiance en werken daarbij samen met de grootste namen in de branche. Verder bieden de hotels bijzondere concepten op het gebied van F&B en entertainment in de avond.

Van economy hotelgroep naar leider in het luxesegment

Accor profiteert van een gunstige trend in Europa. Dit continent is een populaire bestemming onder toeristen. Bijna 50% van het wereldwijde portfolio van Accor is in Europa gevestigd. De groep zal tegen het einde van 2020 wereldwijd 350.000 kamers toevoegen.

Groei in het Luxury & Premium segment

Al enkele Jaren is Accor bezig met een radicale transformatie door specifiek te kiezen voor groei in Europa en door de ontwikkeling van haar upscale merken te versnellen. Dit is een sector waarin Accor veel ambitie heeft sinds de aankoop van de merken Fairmont, Raffles en Swissôtel in 2016.

De groep had al vier Luxury & Premium merken in 2016. Momenteel heeft het 20 van de meest prestigieuze merken, waarvan er 11 aanwezig zijn in Europa. Drie daarvan – Sofitel, Rixos en Fairmont – staan in de top 10 luxemerken in dit continent en hebben ervoor gezorgd dat, voor het eerst sinds haar bestaan, de groep marktleider is in dit segment in Europa. Binnen slechts 3 jaar hebben de luxury en premium merken van Accor negen nieuwe bestemmingen toegevoegd aan het portfolio, wat betekend dat ze aanwezig zijn in 28 van de 39 landen waarin Accor actief is.

In 2016 bestond het portfolio uit ongeveer 100 hotels en 18.000 kamers. Dit aantal is verdubbeld naar bijna 200 hotels en 38.000 kamers in 2019. Het is het streven om tegen 2023 dit aantal te verdriedubbelen naar 300 hotels en 50.000 kamers.

Accor gaat door met het ontwikkelen van haar luxury en premium merken in Europa. Het aantal overeenkomsten verviervoudigden tussen 2016 en 2019 en de groep is voornemens dit aantal te verzevenvoudigen tegen 2023.

Marktleider in mid-range en economy merken

Historisch gezien heeft Accor haar aanwezigheid in Europa te danken aan iconische merken als ibis – de nummer twee ter wereld en het meest bekende hotelmerk in Frankrijk en Mercure – het topmerk in het middensegment in Europa.

Een paar weken geleden is ‘Greet’ onthuld. Dit is de meeste recente toevoeging aan het portfolio van de groep. Het vertegenwoordigd wat mensen tegenwoordig van een merk verwachten – authenticiteit, eerlijkheid en een lokale touch. Met dit nieuwe merk breidt Accor haar merkenportfolio verder uit zodat zij aan de verschillende wensen van de gasten kunnen blijven voldoen. Het merk wil tegen 2030 in Europa 300 hotels geopend hebben. Na de opening van een tweede hotel in Gentilly naast Parijs een paar maanden terug, is JO&JOE van plan een derde hotel te openen in het 20e arrondissement in Parijs, gevolgd door Londen, Budapest, Glasgow, Parijs Place de Nation en Rome.

2023: Accor claimt leiderschap in 25 Europese landen

Met meer dan 320 hotels en 42.000 kamers in het ​ verschiet voor de komende 5 jaar, heeft Accor nog veel ruimte voor groei. Een paar weken terug kondigde de groep een opening aan voor haar allereerste Novotel in Albanië in 2021, een belangrijke toevoeging aan het aanbod in zuidoost Europa.

In slechts 3 jaar tijd hebben de luxemerken van Accor voet aan de grond gekregen in 9 nieuwe Europese landen – Bosnia Herzegovina, Kroatië, Estland, Israël, Litouwen, Monaco, Oekraïne, Azerbeidzjan en Kazachstan.

Franck Gervais, CEO Europe, vertelt over de ambities: “Accor versterkt haar leiderschap binnen de Europese hospitality markt door de gast centraal te stellen en een unieke beleving neer te zetten. Accor is erin geslaagd haar luxemerken verder te ontwikkelen in Europa en zowel een breed als een gevarieerd merkenportfolio neer te zetten. We zijn hiermee in staat om aan alle wensen van onze gasten te voldoen. Onze hotels zijn een prettige leefomgeving waar onze gasten graag verblijven, dineren, werken of ontspannen. Elke dag streven we ernaar om onze gasten de services te bieden die het beste bij ze passen bij al onze verschillende locaties”.

PB_Accor opent 3.000ste hotel in Europa.pdf

Persberichten in je mailbox